25 zabaw z chustą animacyjną

zabawy z chustą animacyjną

Zabawy z chustą animacyjną to wspaniały pomysł na urozmaicenie czasu w przedszkolu. Kolorowa tkanina przyciąga wzrok i zachęca do aktywności. Wykonana z lekkiego i wytrzymałego materiału jest zaskakująco wszechstronna, a liczba sposobów na jej wykorzystanie ogranicza tylko nasza wyobraźnia.

Poza ogromną dawką ruchu, zabawy z chustą animacyjną w przedszkolu mają wiele innych zalet. Chusta jest pomocna przy integracji przedszkolaków, uczy współdziałania, rozwija motorykę i wprawia w dobry nastrój. Ponadto najmłodsi ćwiczą spostrzegawczość, zręczność i pamięć.

Samo pojawienie się chusty wywołuje wśród dzieci ogromną radość i ekscytację. Warto więc wykorzystać chustę animacyjną w przedszkolu. Poniżej 25 propozycji najciekawszych zabaw. Celem zabaw z chustą animacyjną jest przede wszystkim relaks.

Pomysł zabawy z chustą animacyjną w żłobku: Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które chowa się pod chustą. Następnie wszyscy otwierają oczy i próbują odgadnąć, kto znajduje się pod chustą. Zamiana miejsc: Dzieci stoją w kole, trzymając chustę. Prowadzący podaje kolor, a dzieci stojące przy tym kolorze przechodzą pod chustą i zmieniają się miejscami.

Zabawy integracyjne

  • Kto to?

Kilka osób z grupy kładzie się pod chustą tak, aby inni nie wiedzieli, gdzie kto jest. Celem reszty grupy jest odgadnięcie, gdzie kto leży, tylko przy pomocy dotyku.

  • Kolorowy zawrót głowy

Dzieci siedzą na ziemi i trzymają chustę animacyjną. Osoba prowadząca podaje kolor, a osoby, które go trzymają, zamieniają się miejscami. Przy zamianie muszą podać swoje imiona.

  • Kto tak jak ja…

Dzieci trzymają chustę i wachlują nią. Każdy po kolei mówi zdanie: Kto tak jak ja… ma siostrę, lubi kotki, potrafi skakać na skakance, ma zielony sweter. Wszystkie osoby, które zgadzają się w wypowiedzianym zdaniem, przebiegają pod chustą i zajmują inne miejsce.

  • Mali detektywi

Uczestnicy zabawy stojąc, trzymają chustę na wysokości piersi. Osoba prowadząca chodzi za dziećmi. W wybranym momencie prosi grupę o zamknięcie oczu, a następnie poprzez dotknięcie wskazuje osobę, która chowa się pod chustą. Na znak prowadzącego wszyscy otwierają oczy. Mali detektywi muszą wskazać, kogo brakuje.

Łączymy siły, czyli nauka współpracy

  • Kierujemy piłeczką

Zadaniem grupy jest poprowadzenie małej piłeczki tak, aby wpadła do otworu na środku chusty. Można też urozmaicić zabawę poprzez poproszenie jednego dziecka, aby weszło pod chustę i spróbowało złapać piłeczkę ręką wyciągniętą przez otwór.

  • Prosta chusta

Dzieci muszą wspólnie podnosić i opuszczać chustę, tak aby cały czas była równomiernie rozłożona w poziomie. Chusta powinna być naprężona. Następnie dzieci powoli podnoszą ją od samego dołu do góry. Prowadzący może wydawać polecenia, np. szybciej, wolniej, stop itp.

  • Odważni i uważni

Na samym środku chusty należy ustawić miskę wypełnioną wodą (lub np. małymi piłeczkami, klockami itp.). Zadaniem dzieci jest przeniesienie chusty tak, aby nic się nie wylało (nie wypadło) z miski.

  • Wichura

Na chuście należy umieścić małe przedmioty (piłeczki, kulki z papieru itp.). Prowadzący wypowiada hasło Wichura!. Dzieci zaczynają wtedy wachlować chustą, uważając, żeby żaden z przedmiotów nie spadł.

  • Posągi

Grupa się odwraca, a trzy wybrane osoby ustawiają się nieruchomo w wybranych pozycjach. Osoba prowadząca nakrywa je chustą. Pozostałe dzieci muszą odtworzyć pozycje schowanych osób. Następnie prowadzący odkrywa dzieci i wszyscy porównują, czy udało się odtworzyć pozycje.

  • Kolorowe układanki

Dzieci składają chustę na kształt, który poda prowadzący (np. kwadrat, trójkąt), tak aby widoczne były tylko wybrane kolory.

  • Chowamy się!

Na sygnał osoby prowadzącej dzieci podrzucają wysoko chustę i podchodzą do przodu. Następnie muszą kucnąć i narzucić na siebie chustę, tak aby utworzył się namiot. Powstała bezpieczna przestrzeń może posłużyć za miejsce dzielenia się miłymi słowami.

Zabawy ruchowe

  • Sałatka owocowa

Do każdego koloru chusty osoba prowadząca przypisuje owoc. Następnie grupa wachluje chustą, a prowadzący mówi: Robię sałatkę owocową z… i wymienia owoce. Dzieci, które trzymają kolor odpowiedzialny za dany owoc, przebiegają pod uniesioną chustą i zamieniają się miejscami.

  • Złota rybka

Tym razem oprócz chusty animacyjnej potrzebna będzie mała piłeczka, która spełni funkcję rybki. Wskazana osoba wchodzi na chustę i próbuje złapać piłeczkę. W tym czasie reszta grupy wachluje chustą, tak aby utrudnić wybranemu dziecku zadanie.

  • Szalony kwiat

Wskazane dziecko kuca na środku chusty animacyjnej. Pozostali trzymają chustę i powoli idą w jedną stronę, tak aby chusta się zwinęła. Następnie na znak prowadzącego dzieci szybko odwijają osobę w środku.

  • Rzuty piłeczką

Grupę należy podzielić na dwie drużyny, które następnie łapią chustę na przeciwnych stronach. Zadaniem każdej z grup jest przerzucenie piłeczki za plecy przeciwników.

  • Kolorowa pajęczyna

Każde dziecko losuje dwa kolory. Następnie dzieci muszą ustawić rękę na pierwszym wylosowanym kolorze a nogę na drugim. Gdy już wszyscy wykonają zadanie, można przejść do losowania czterech kolorów – dwa na ręce i dwa na nogi.

  • Biegające kolory

Dzieci trzymają chustę i poruszają się krokiem dostawnym w wybranym kierunku. Gdy prowadzący wymieni dany kolor, wszystkie osoby, które go trzymają, muszą obiec grupę i stanąć na najbliższym wolnym miejscu.

  • Mali rybacy

Wybrane osoby trzymają chustę podobnie jak sieć rybacką. Reszta dzieci ucieka. Ci, którzy zostaną nakryci chustą, stają się rybakami i pomagają złapać resztę rybek.

  • Zawijasy

Każde dziecko zwijamy w chustę (tak, aby głowa była na zewnątrz) i mierzymy czas. Wygrywa ten, kto najszybciej się uwolni.

  • Rzuty do celu

Tym razem chusta animacyjna posłuży za tarczę. Każdy kolor na chuście musi mieć przypisaną liczbę punktów. Osoba prowadząca dzieli dzieci na drużyny. Dzieci rzucają np. szmacianym woreczkiem z wybranej odległości tak, aby trafić w kolor z jak największą liczbą punktów.

  • Rekin

Jedno dziecko chowa się pod chustą, a reszta siedzi, trzymając pod nią nogi. Dwie wybrane osoby – obrońcy – chodzą w tym czasie dookoła chusty. Dziecko schowane pod chustą próbuje wciągną pozostałych, łapiąc ich za nogi. W tym czasie obrońcy ratują przed wciągnięciem. Jeśli rekinowi uda się kogoś wciągnąć, osoba ta również zostaje rekinem.

W rytm muzyki

  • Relaks na hamaku

Jedna osoba kładzie się na chuście. Reszta grupy kołysze ją delikatnie w rytm wolnej muzyki.

  • Tańczące nutki

Grupa tańczy na ułożonej na podłodze chuście. W pewnym momencie osoba prowadząca wycisza muzykę i wybiera kolor. Dzieci muszą szybko ustawić się na wymienionym kolorze. Kto będzie ostatni, ten odpada, a reszta tańczy dalej.

  • Wypoczynek nad morzem

Wybrane dziecko kładzie się pod chustą (głowa musi być w środku). Reszta delikatnie wachluje chustą w rytm spokojnej muzyki.

  • Tańczymy z chustą

Osoba prowadząca przygotowuje muzykę (utwory szybkie, wolne itp.). Dzieci starają się wachlować chustą w rytm muzyki. Jak widać wybór zabaw w chustą animacyjną jest bardzo duży.