OZNAKI WIOSNY
Marta OlechowskaŻółte słoneczko na niebie się śmieje,
łagodny wietrzyk wesolutko wieje,
Krokus nieśmiało z ziemi się podnosi,
wietrzyk wiosenny zmarzłą ziemie rosi.
Ptaszki wróciły i głośno ćwierkają,
wierzby puszyste bazie wypuszczają.
Ciepło wokoło, zima precz już poszła,
a na jej miejsce przyszła piękna wiosna.KOTKI
W.Grodzieńska
Na gałązkach wierzb pod miedzą
Szarosrebrne kotki siedzą.
A tuż we wsi, wśród opłotków,
Skacze mnóstwo burych kotków.
Możesz wybrać je do woli.
Powiedz, które kotki wolisz.
Oglądanie gałązek wierzbowych. Określanie czym się różnią kotki- zwierzęta, od bazi- kotków na wierzbie i co mają ze sobą wspólnego (miękkość, puszystość, aksamitność itp.)
KWIATKI KASI
P.Siewiera- Kozłowska
Zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz. Wdrażanie do uważnego słuchania (tak jak w przypadku Wiosenna Łąka – Zbigniewa Baryły). Posługiwanie się nazwami liczebników porządkowych w zakresie 4. Ćwiczenie pamięci.
Kasia Kwiatki raz wąchała
A psik! (trzy wdechy nosem przed okrzykiem A psik!)
A wąchając tak śpiewała:
Tulipan to pierwszy kwiatek.
Drugi kwiatek to jest bratek.
Żonkil, to już trzeci kwiatek,
A stokrotka- czwarty kwiatek.
Hokus pokus! Policz sam!
Ile kwiatków razem mam?
ZABAWA ZE ŚPIEWEM „HEJ ZIELONA ŻABKO”
słowa i muzyka: K.Kulikowska
Wdrażanie do szybkiej reakcji na sygnały słuchowe
Hej, zielona żabko, miło poznać cię (dzieci tańczą w parach)
Ładnie sobie skaczesz, skakać naucz mnie.
Poskaczemy jak żabki (dzieci skaczą jak żabki)
He,j złota rybko, miło poznać cię. (dzieci tańczą w parach)
Ładnie sobie pływasz, pływać naucz mnie.
Popływajmy jak rybki (dzieci naśladują rękami pływanie)
Hej, żółta pszczółko, miło poznać cię (dzieci tańczą w parach)
Ładnie sobie fruwasz, fruwać naucz mnie.
Pofruwajmy jak pszczoły (dzieci robią z rąk skrzydełka i biegają)
SŁONKO PO DESZCZU
M.Kownacka
Zabawa ruchowa na podstawie utworu.
Przebieg zabawy:
Pada deszczyk! Pada deszczyk! I po liściach tak szeleści…
Dzieci siedzą na dywanie, paluszkami stukają o podłogę – naśladują spadające kropelki deszczu, przy jednoczesnym powtarzaniu grup spółgłoskowych: szszszszs, szszszs.
Zatuliły kwiatki płatki, główki chylą do rabatki! Kap! Kap! Kap!
Dzieci chowają główki między kolana- nisko, jednocześnie powtarzają kap, kap, kap.
Deszcz ustaje – płyną chmury – Kwiaty wznoszą się do góry! Ho! Ho! Ho!
Dzieci bardzo powoli wstają- wznoszą się do góry i mówią ho! ho! ho!
Wiatr tu pędzi na wyścigi. Wiatr kołysze nam łodygi! Wiuuu! Wiuu! Wiuuu!
Dzieci stoją i kołyszą się na boki, przy jednoczesnym powtarzaniu wiuuuu wiuuu
Biegną dzieci tu z ochotą: Uważajcie – takie błoto! Hyc! Hyc! Hyc!
Dzieci na paluszkach biegają po sali w różnych kierunkach i mówią Hyc! Hyc! Hyc!
Byle słonko nam nie zgasło – róbmy prędko z błota – masło! Chlap! ciap! ciap!
Dzieci przebierają w miejscu nogami, mówiąc Chlap! ciap! ciap!
Teraz – baczność – kroki duże –przeskoczymy przez kałużę! Hop! Hop! Hop!
dzieci wykonują skoki obunóż i mówią Hop! Hop! Hop!
Już pogoda – słonko świeci, maszerują w pole dzieci –Raz – Dwa– trzy!
Dzieci maszerują rytmicznie akcentując stopą pierwszy krok i klaskaniem dwa następne.
PIOSENKA – ,,WIOSNA PRZYSZŁA DO NAS ’’
1.Już nie musisz brać szalika,
śnieg topnieje na chodnikach.
Dłuższe dni i krótsze noce,
czasem motyl zatrzepocze.
Ref: Wiosna, wiosna,
wiosna przyszła do nas,
cała kolorowa, ukwiecona.
Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże.
Zostań wiosno, zostań śliczna,
zostań z nami jak najdłużej tu.
2. Nawet chochoł już się zbudził,
chce podobno wstać do ludzi.
Ciepły deszczyk leje z nieba,
słońce grzeje kiedy trzeba.
WIERSZ ZAGADKA
„ W marcu się zaczyna,
gdy się kończy zima.
Przyjdzie z wiatru ciepłym wiewem,
z pękiem kwiatów, z ptaków śpiewem.”
„Coś na W- jak wesoła.
Coś na I- jak iskierka.
Coś na O- jak olszyna.
Coś na S- jak słoneczna.
Coś na N- jak nareszcie.
Coś na A- jak Agnieszka.”
I już sprawa całkiem prosta, każdy zgadnie, że to WIOSNA
WIERSZ „WIOSNA”
Magdalena Frączek.
Przyszła do nas wiosna,
Ciepła i radosna.
Ptaszek pięknie śpiewa,
Zielenią się drzewa.
Słonko w górze świeci,
Weselą się dzieci.
Każdy dobry nastrój ma,
Niechaj wiosna długo trwa !.
PIOSENKA „SŁONKO ZAŚWIECIŁO”
Słonko zaświeciło, ptaszki obudziło
Latają ćwierkają ziarenek szukają (bis)
Słonko zaświeciło, misia obudziło,
Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu (bis)
Słonko zaświeciło wiewiórki zbudziło,
Po lesie skakały orzeszków szukały (bis)
Słonko zaświeciło zajączki zbudziło
Po łące biegają marchewki szukają (bis).
WIERSZ „WIOSNA”
Przyszła do nas pani wiosna,
cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnięta i radosna,
wśród lecących ptaków.
Powróciły z nią bociany,
z dalekiej Afryki.
Żaby w stawie się zbudziły,
misie i jeżyki.
W krzewach słychać śpiew skowronka,
słonko mocniej grzeje.
Na listeczku śpi biedronka,
wiatr leciutko wieje.
Witaj wiosno! Piękna pani.
Cieszy nas twój powrót.
Zieleń liści, świerszczy granie,
kwiatów pełen ogród.
CO SIĘ DZIEJE WIOSNĄ
B. Forma
Kiedy zima odchodzi,
słońce mocniej przygrzewa.
Rośnie trawa zielona,
widać pąki na drzewach.
Powiewa ciepły wietrzyk,
opowiada o wiośnie.
Tańczą chmurki na niebie,
ptaki śpiewają radośnie.
WIOSENNE SERDUSZKO
Stanisław Karaszewski
Biegło polną dróżką
wiosenne serduszko.
Tańczyło na łące
z marcowym zającem.
Ominęło w biegu
siedem przebiśniegów,
przylaszczki, krokusy
przeskoczyło susem.
A gdy się zmęczyło,
jeszcze pozdrowiło:
bazie na wierzbinie,
kotki na leszczynie,
dwie zielone żabki,
cztery białe kwiatki. |